Seraphim van Sarov

border 94HT

UIT HET LEVEN VAN ST. SERAPHIM VAN SAROV
Helen Kontsevitsj

74d3854e39465230c7835fcf61a55ea7 (1)

” Het lichaam is een slaaf, de ziel is soeverein, en daarom is het te wijten aan Goddelijke barmhartigheid wanneer het lichaam versleten is door ziekte: want daardoor worden de hartstochten verzwakt en komt een mens tot zichzelf; inderdaad, lichamelijke ziekte zelf wordt soms veroorzaakt door de passies. ”

Serafin van Sarov “

border ksla

SERAFIM VAN SAROV : ZIJN LEVEN

1. Het leven van St. Seraphim vóór het klooster

St. Seraphim van Sarov.
St. Seraphim werd geboren op 19 juli 1759 en vernoemd naar St. Prokhor, wiens feestdag wordt gevierd op de 28e dag van diezelfde maand. Zijn vader heette Isidore en zijn moeder Agafia. Zijn ouders kwamen uit gerespecteerde en rijke koopmansfamilies. Isidore had de taak op zich genomen om een kerk te bouwen gewijd aan St. Sergius van Radonezh, gebaseerd op een ontwerp van de beroemde architect Rastrelli, maar hij stierf voordat hij het kon voltooien. Hij gaf de taak daarom aan zijn vrouw. De jonge Prokhor vergezelde zijn moeder vaak terwijl zij toezicht hield op de bouw van de kerk. Op een dag klom hij met haar naar de top van het belfort en gleed door de steigers en viel op de grond. Zijn bange moeder was er zeker van dat ze hem dood zou vinden. Maar de woorden van de 90e psalm leken duidelijk het gezegende kind te bewaken: Want Hij zal Zijn engelen de leiding over u geven om u op al uw wegen te houden. Zij zullen u op hun handen dragen, opdat gij uw voet niet tegen een steen zult slaan. Toen hij op de grond was neergedaald, vond zij de jongen op zijn voeten staan, geheel en ongedeerd; een onuitwisbare aanwijzing dat Prokhor onder Gods speciale bescherming stond.
Zijn vroomheid in zijn kindertijd was uitzonderlijk, een kwaliteit aangemoedigd door zijn moeder. Op een gegeven moment was de jonge Prokhor erg ziek geworden, en de Moeder Van God verscheen aan hem in een droom, belovend om hem te genezen. Hier is hoe haar belofte werd vervuld: een processie kwam langs het huis van Prohkor’s familie, met het wonder-werkende Kursk Root-icoon van de Moeder Van God. Toen de regen begon te vallen, veranderde de processie van koers en ging door de tuin van Prokhor. Agafia droeg haar zieke jongen om het wonderwerkende icoon te ontmoeten en plaatste hem onder de bescherming van de Moeder Gods. Vanaf dat moment herstelde het kind snel.

In zijn jongere jaren hielp Prokhor zijn oudere broer in zijn winkel, maar het verlangen van zijn ziel was om monnik te worden. Zijn vrome moeder bemoeide zich niet met het verlangen van zijn ziel — ze zegende hem voor het kloosterpad met een koperen kruis, dat hij nooit om zijn nek verwijderde tot de dag dat hij stierf.
Als begin vertrok Prokhor met vijf metgezellen naar de Grotten van Kiev Lavra, verlangend om de zegen van de Kiev Elders te ontvangen. Onder de asceten van dat klooster was de beroemde oudere Dositheus (die na haar dood een vrouw bleek te zijn). Die helderziende ouderling had voortdurend contact gehad met de gezegende ouderling Paisius Velichkovsky, en met die kloosterlingen die met hem één mening hadden. Dositheus gaf Prokhor geestelijke instructie, adviseerde hem om de oude Heilige Vaders te bestuderen over het werk van het innerlijke gebed, en gaf hem de opdracht om naar het Sarovklooster te gaan en daar te blijven tot de dood, want daar zou hij verlossing vinden. “Ga, kind van God,” zei ouderling Dositheus tegen hem. “Ga, en blijf daar. Die plaats zal redding voor je zijn, met Gods hulp. Daar zul je je aardse reis beëindigen. Maar streef ernaar om een onophoudelijke herinnering aan God te verkrijgen door voortdurend de naam van God aan te roepen: ‘Heer Jezus Christus, Zoon van God, heb genade met mij, een zondaar.’ Dit zal het voorwerp zijn van al je aandacht en studie – of je nu loopt, zit of in de kerk staat, overal en op elke plaats, binnenkomt en vertrekt – moge deze schreeuw onophoudelijk op je lippen en in je hart zijn. Daarin zul je vrede vinden, zuiverheid van ziel en lichaam bereiken. De Heilige Geest zal in u blijven als een bron van vele zegeningen, en het zal uw leven leiden naar heiligheid, naar grote zaligheid en zuiverheid. In Sarov is abt Pachomius van godbehagend leven — hij is een volgeling van onze Antonius en Theodosius.
Na zijn gehoopte zegen te hebben ontvangen, keerde Prokhor terug naar Koersk, waar hij nog twee jaar verbleef, waarna hij met twee vrienden uit familie en werelds leven vertrok en het kloosterpad opging.
Op 20 november 1776, in de avond schemering, naderden drie jonge pelgrims de poort van de Sarov klokkentoren. Onder hen was Prokhor. Die avond zou de Nachtwake worden gevierd voor het feest van de ingang van de tempel van de allerheiligste Theotokos. De ingang van de Sarov Dormition Kerk was open, en de festal All-night Vigil begon. Prokhors ziel verheugde zich — hij had zijn plaats gevonden.

2. Noviciaatsperiode

De volgende dag ontmoetten de drie pelgrims de abt. Hij ontving ze liefdevol en accepteerde ze in het klooster. Hij besteedde bijzondere aandacht aan Prokhor, omdat hij zelf uit Koersk kwam en de ouders van de jongeman persoonlijk kende. Toen hij in hem de grote ziel van een toekomstige ascet zag, verbond hij hem voor geestelijke leiding in de ervaren handen van zijn medestrijder en vriend, de wijze en liefhebbende penningmeester, V.Joseph. Prokhor ontving van hem zijn eerste gehoorzaamheid, als celbediende. Dit was slechts een introductie. Al snel kreeg de beginnende Prokhor, in overeenstemming met de algemene regel, verschillende moeilijke gehoorzaamheden- hij diende in de brood- en prosphorabakkerijen, in de meubelwinkel, voerde de taak uit om de monniken wakker te maken, was kerk sacrista, zong op de cliros en nam deel aan de algemene gehoorzaamheid van het snijden van hout, het onderhouden van het terrein, enz. Prokhor werkte langer in de timmerwerkplaats dan waar dan ook, waar hij zeer ervaren werd, en stond bekend als “Prokhor de timmerman.”
Bovenal onderscheidde broeder Prokhor zich door zijn onvermomde gehoorzaamheid en nauwgezette karakter, waarbij hij alles wat van hem werd gevraagd zo perfect mogelijk uitvoerde. Later zei hij tegen de zusters Diveyevo dat er geen zonde dodelijker is dan mompelen, oordelen of ongehoorzaam zijn aan je superieuren. “Gehoorzaamheid is de belangrijkste deugd, voordat je vast en bidt.”
Van zijn advies tot kloosterlingen kan men zijn eigen leven als beginner onderscheiden. Ten tweede plaatste hij gehoorzaamheid arbeid. “Als je handwerk hebt,” instrueerde hij een monnik, “werk er dan alleen aan; als u in uw cel bent zonder enig handwerk, neem dan deel aan wat lezen, in het bijzonder het psalter. Probeer elke regel meerdere keren te lezen om het te concentreren op je begrip.” Hij beschouwde lezen ook als een speciale ascetische arbeid, die hij “wake” noemde. De evangeliën en de epistels van de apostelen las hij voor de iconen, en stond altijd rechtop als hij in gebed was. Hij liet zich soms het Psalter zittend lezen. “Zo’n lezing geeft een verheldering van de rede, die een Goddelijke verandering teweegbrengt.”
Na het werk en het lezen, zou hij de novice over gebed instrueren, herhalend wat aan hem door Ouderling Dositheus werd gezegd, en waarin hij onophoudelijk werkte:
“Zij die werkelijk besloten hebben om de Heer God te dienen, moeten zich in de herinnering aan God en het onophoudelijke gebed tot Jezus Christus uitdrukken. In handwerk, of waar dan ook op gehoorzaamheid,” instrueerde hij een monnik, “herhaal onophoudelijk het gebed: ‘Heer Jezus Christus, heb genade met mij als zondaar.’ Wees waakzaam in gebed, dat wil zeggen, verzamel je geest en verenig het met je ziel. Eerst één dag, dan twee, die [de arbeid] verhogen, dan het gebed zeggen met de geest alleen, aandachtig voor elk afzonderlijk woord. Wanneer God je hart verwarmt in één geest, zal het gebed zonder einde in je stromen en altijd bij je zijn, je verrukken en voeden…. Wanneer dit geestelijke voedsel voortdurend in u is – dat wil zeggen, het gesprek met de Heer Zelf, waarom zou u dan de cellen van de broeders bezoeken, zelfs als zij u uitnodigen? Echt, ik zeg je dat nietszeggend praten liefde voor luiheid is.”
Wat slaap betreft, moedigde hij aan om vier uur (per dag) te slapen van 9:00 uur ’s avonds tot een uur na middernacht. Evenzo stelde hij terughoudendheid voor bij het eten: op woensdag en vrijdag, vooral tijdens de vier vasten, zei hij: “Neem eenmaal per dag voedsel en een Engel van God zal zich aan je vastklampen.”
De Heilige raadde sterk aan om de vrede te bewaren. “Verwerf vrede en duizenden zullen om je heen gered worden. Als het onmogelijk is om niet gestoord te worden, probeer dan tenminste je tong vast te houden, volgens de psalmist: Ik was verontrust en sprak niet (76:4). Om aan het oordeel te ontsnappen, moet je op jezelf letten en vragen: “Waar ben ik?” Op dezelfde manier waarschuwde de Heilige voor worstelingen met moedeloosheid: “Je moet moedeloosheid afwerpen en streven naar een vreugdevolle geest, niet een treurige, in de woorden van Sirach: ‘Verdriet vernietigt veel, en het heeft geen zin’ (30:25). ” Deze ziekte,” zei de Heilige, “wordt genezen door gebed, terughoudendheid van nietszeggend gepraat, handwerk zoals u kunt, het Lezen van het Woord van God en geduld; omdat moedeloosheid voortkomt uit luiheid.”
Een Sarov monnik werd overgegeven aan zo’n verleiding. Omdat hij opluchting wilde vinden, deelde hij zijn verdriet met een broer. Na de Vespers verlieten ze het klooster en, wandelend door de omgeving, kwamen ze bij de stal. Plotseling zagen ze St. Seraphim. Diep ter ere van hem vielen ze aan zijn voeten. De God-behager, met buitengewone zachtmoedigheid zegende hen, en toen hij de depressie van de broeder zag, zong hij uit: “Vul mijn hart met vreugde, O Maagd, Gij die de volheid van vreugde heeft ontvangen, en die het verdriet van de zonde heeft verbannen” (troparion van de Smeekbede canon tot de Theotokos). Toen hij de grond sterk en extatisch stampte, zei hij: “Je moet niet treuren, want Christus heeft alles overwonnen, Adam is opgewekt, Eva bevrijd, dood gedood.”
Binnen twee jaar na het betreden van het klooster werd Prokhor extreem ziek van waterzucht. Abt Pachomius en ouderling Joseph zorgden voor hem. Abt Pachomius stelde voor om een dokter te bellen. Maar Prokhor vroeg hen om hem in plaats daarvan te voorzien van hemelse geneeskunde — de gemeenschap van de Heilige Mysteries. Ouderling Joseph diende ijverig een Wake en Goddelijke Liturgie voor de genezing van de zieke, bekende hem en diende hem de Heilige Communie in zijn cel. Daarna werd Prokhor snel weer gezond.
Later beschreef hij aan velen, dat na de Heilige Communie de Meest Zuivere Maagd aan hem verscheen in een onbeschrijfelijk licht met de apostelen Petrus en Johannes de Theoloog, en, zich wendend tot apostel Johannes, zei, wijzend naar de zieke: “Hij is een van onze generatie,” dat wil zeggen, van de hemelse. De Moeder Gods raakte Haar scepter aan op zijn dij, waaruit water tevoorschijn kwam. Tot het einde van zijn leven bleef er een diepe indruk op zijn lichaam.
In een jaar begonnen ze een grote omheining te bouwen met een kerk over de plaats waar zijn cel was, met de kerk direct boven de plek waar de Moeder Gods was verschenen.
Nadat Prokhor’s gezondheid terugkeerde, werd hij uitgezonden om donaties te verzamelen. Hij was ook in Koersk en zag toevallig zijn moeder. Maar hij passeerde zijn voormalige huis volledig, omdat zijn ziel al boven de wereld stond.

3.In de engelachtige rang

Aan het einde van de ontslaping van de Moeder Gods , 15 augustus 1786, nam abt Pachomius de beginnende Prokhor in het klooster en noemde hem Seraphim, wat in het Hebreeuws “als een vlam” betekent. Deze naam werd hem gegeven vanwege zijn vurige liefde voor God. Hierna intensiveerde hij zijn podvig van stilte. Drie jaar later werd vader Seraphim gezegend om diaken te worden en werd hij gewijd door bisschop Victor van Vladimir. De Overste diende zelden zonder vader Diaken Seraphim.
Voor de diensten bracht vader Seraphim hele nachten door in gebed. Aan het einde van de dienst bleef hij in de kerk en zette de gebruiksvoorwerpen op orde. Hij zou zeggen: “Zij die naar de kerk gaan, mogen daarin nooit iets zeggen dat niet nodig is. En wat is er mooier, hoger of glorieuzer dan een kerk?” Hij zei ook: “Waarom kan een mens God niet te allen tijde dienen, net als de engelen?” Hij zag engelen meer dan eens tijdens goddelijke diensten. “Hun verschijning was als bliksem, hun kleren wit als sneeuw, of als gouden doek, hun zingen is onmogelijk te beschrijven,” zou hij over hen spreken.
Een onbeschrijfelijke extase zou dan de Heilige inhalen. “Klaar is mijn hart,” (Ps. 56:10) zei hij, “het smelt als was van onuitsprekelijke vreugde. En ik herinner me niets van die vreugde, ik herinner me alleen hoe ik de heilige kerk binnenging en verliet.
Op een dag tijdens de Liturgie op Grote Donderdag, was hij in staat om een visioen te zien, zoals zeer weinig van zelfs de grootste heiligen ooit het waard zijn geweest om te zien….
-“Op een dag gebeurde het zo,” zeide de Heilige, “dat ik de Vespers diende op Heilige en Grote Donderdag. De Goddelijke Liturgie begon zoals gewoonlijk om 14.00 uur met Vespers. Na de mindere ingang en lezing sprak ik, de nederige, bij de koninklijke deuren uit: ‘Heer, red de vrome en herken ons!’ Toen ik de koninklijke deuren binnenging en mijn stola naar de mensen tilde, eindigde ik: ‘En tot in de eeuwen.’ Plotseling zag ik een lichtstraal van de zon. Kijkend naar deze uitstraling, zag ik Onze Heer en God Jezus Christus in het beeld van de Zoon des Mensen, in heerlijkheid en onuitsprekelijk licht en schittering, omringd door de hemelse machten, engelen en aartsengelen, cherubijnen en serafijnen, als een zwerm bijen, afkomstig van de deuren van de westelijke kerk vanuit de lucht.
“Toen hij met zo’n gelaat naar de ambon naderde en Zijn Allerheiligste handen ophief, zegende de Heer degenen die dienden en degenen die in de kerk stonden. Hij was opgestaan, getransfigureerd, naar Zijn heilige icoon, die rechts van de koninklijke deuren stond. De omringende engelachtige wezens straalden onuitsprekelijk licht uit door de hele kerk. Ik, aarde en as, die de Heer Jezus ontmoette die in de lucht stond, werd waardig geacht om van Hem een speciale zegen te ontvangen. Mijn hart was gevuld met zuivere, heilige en liefste liefde voor de Heer.’
St. Seraphim’s verschijning veranderde, en volledig getroffen door het goddelijke visioen, kon hij niet eens van zijn plek bij de koninklijke deuren komen. vader Pachomius merkte het op en zond twee andere hieromonniken, die hem onder de armen namen,en hem naar het altaar leidden. Maar hij bleef daar nog bijna drie uur staan zonder te bewegen, in totale verbazing. Alleen zijn gezicht veranderde de hele tijd, werd wit als sneeuw en spoelde toen rood.
Nadat de goddelijke diensten voorbij waren, vroeg ouderling Pachomius hem wat er was gebeurd. vader Seraphim, die nooit iets verborg voor zijn geestelijke vaders, had er alles mee te maken. Ze bieden hem aan om zich in stilte te verhullen en steeds dieper in nederigheid te duiken, om zichzelf te redden van verwaandheid die zou kunnen voortvloeien uit zo’n buitengewone visie. De Heilige aanvaardde deze instructie met alle zachtmoedigheid en zweeg tot de noodzakelijke tijd.
Wat de God-behager tijdens de Heilige Communie heeft meegemaakt, is hem alleen bekend.
Hij gaf de zusters Diveyevo de volgende instructies: “Het is niet juist om af te zien van de kans om zo vaak mogelijk te profiteren van de zegen die wordt gegeven door de Communie van de Heilige Mysteries van Christus. Concentreer je zo hard als je kunt, in zachtmoedig bewustzijn van je totale zondigheid en met hoop en vast geloof in Gods onuitsprekelijke genade, op het naderen van Zijn Heilige Mysteries waardoor Hij alles en iedereen heeft verlost. Zeg met een teder gevoel: Vergeef mij mijn zonden, Heer, die ik met mijn ziel, hart, woorden, daden en al mijn zintuigen heb begaan.”
Bijzonder opmerkelijk waren de volgende woorden van St. Seraphim aan vader Vasily, de vader-biechtvader van het Diveyevo-klooster:
“Ik wil dat ze De Heilige en Levensgevende Mysteriën van Christus, Batiushka, ontvangen tijdens alle vier de vasten en alle twaalf grote feesten. Ik zou zelfs willen dat ze vaker ontvangen dan alleen op feestdagen; hoe vaker hoe beter.
“Jij bent hun vader-biechtvader — verbied ze niet, zeg ik tegen jou. Want de gave van de Heilige Communie is zo groot, dat, ook al is een persoon zondig, hij, alleen met nederigheid en bewustzijn van zijn zondigheid, de Heer kan benaderen die ons allen heeft verlost. En hoewel hij van top tot teen bedekt zal zijn met etterende zonden, zal hij gereinigd worden, Batiushka, door de zegen van Christus, en lichter en lichter worden, totdat hij volledig verlicht is en gered wordt. Daar, Batiushka, jij bent hun vader-biechtvader, en ik vertel je dit alles zodat je het zult weten.”
Vader Seraphim waarschuwde echter: “Als ze naderen zonder voldoende berouw, gebeurt het soms zo: op aarde hebben ze de communie ontvangen, maar met de Heer hebben ze niet gecommuniceerd. Hij die eerbiedig de Heilige Mysteriën meer dan eens per jaar ontvangt, zal gered, gelukkig en lang op de aarde leven. Ik geloof,” voegde hij eraan toe, “dat hij en al zijn verwanten door Gods grote barmhartigheid met genade zullen worden gemarkeerd. Eén man die Gods wil uitvoert, is in Gods ogen groter dan veel wettelozen.”
In 1789 bezochten abt Pachomius, de penningmeester Jesaja, en Hierodiaken Seraphim de heilige Agafia Semyonovna Melgunova, in het klooster moeder Alexandra. Nadat ze een waarschuwing van God had ontvangen dat haar leven bijna ten einde was, vroeg ze aan vader Pachomius dat hij de zusters niet in de steek liet. vader Pachomius antwoordde dat hij zelf niet lang naar deze aarde verlangde: “Maar hier is Hierodiaken Seraphim — zijn spiritualiteit is al bekend en hij is jong. Geef de baan aan hem.
Moeder Alexandra zei dat ze het alleen kon vragen, maar het is de hemelse koningin zelf die hem deze plicht zou geven.
Op deze manier kreeg vader Seraphim het Diveyevo-klooster, dat hij later tot in de kleinste details van zijn leven leidde, hoewel het klooster zeven mijl van Sarov lag, en hij ging er zelfs nooit persoonlijk naartoe.*
Zeven jaar waren verstreken vanaf het moment dat vader Seraphim verbleef in het klooster en vier jaar sinds zijn wijding als diaken. vader Pachomius kwam dichter bij de dood en wenste vader Seraphim in volle priesterlijk glorie te zien. Op 2 september 1793 werd hij gewijd door bisschop Theophilus van Tambov. De jaren die vader Serafim naar de staf van God hadden geleid, ontbrandden in hem een vurige dorst om naar de woestijn te vertrekken. Zijn mentoren verlieten de ene na de andere voor een betere wereld. Vader Joseph, zijn eerste ouderling, is lang geleden vertrokken. Vader Pachomius, die vurig van hem hield, bereidde zich voor om te vertrekken. Vader Seraphim zorgde voor hem en gaf hem zijn woord om voor de diveyevo zusters te zorgen. Vader Pachomius was dolblij en kuste hem. Daarna vertrok hij vredig naar God. Nadat hij om zijn vriend en weldoener had gehuild, vroeg vader Seraphim toestemming aan de nieuwe abt, vader Jesaja, om naar de hermitage te vertrekken, en hij kreeg schriftelijke toestemming. Dit was opnieuw op het feest van de ingang van de tempel van de meest zuivere moeder van God, 20 november. Op deze dag, zestien jaar eerder, was de jonge Prokhor door de kloosterpoorten gestapt. Nu, met een vlammende ziel stapte vader Seraphim door hen heen in de andere richting – niet in de wereld, maar diep in de woestijn. De Moeder Van God kende hem en zond hem naar het Heilige der Heiligen, dichter bij Zichzelf en bij God.

Uit St. Seraphim Wonderworker of Sarov and His Spiritual Heritage door Helen Kontsevich (St. Xenia Skete)

Auteur: orthodoxeinformatiebron

Christiaan Biesbroeck Licentiaat Theologie

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s