Vader Païsios :

Van de aarde naar de Hemel : de terugkeer tot God
De kracht van de “gedachte”

De goede God heeft eerst engelen gemaakt, maar door hoogmoed werden sommige engelen demonenGod schiep dan de mens om hem in de plaats te stellen van de verscheurde engelenorde, en liet liet voor een bepaalde tijd de demonen vrij tot op een bepaald punt, opdat zij ons zouden helpen door hun boosaardigheid. Zo worden wij op aarde op de proef gesteld om een Hemls en eeuwig leven te bereiken, maar na de dood is er geen proef meer mogelijk ! Wij moeten dus strijden om de middelen te hebben en het paradijs te bereiken ! Amen

Hij die spiritueel strijdt bestrijd de vijand, de duivel, en het kan zijn dat de duivel terugslaat. Maar hij die de vijand overwint zal door Christus gekroond worden
De ervaring leert ons dat door een spirituele strijd de soldaat van Christus zal overwinnen. Voor hij de strijd aangaat zal de vijand hem bekogelen met “gedachten”. Het gebed van Jezus is het meest intense wapen tegen de “gedachten” van de vijand.
De spirituele vooruitgang van de leerling hangt niet af van zijn Geestelijke Vader, als die goed is of niet, maar van de goede “gedachten” van de leerling.
De leerling die een slechte “gedachte” van zijn Oudste en zijn vertrouwen verwerpt zal gans alleen vallen, alsof de koepel instort wanneer men de pilaar, het belangrijkste steunpunt van het gewelf wegneemt.
Om zijn geest en hart te zuiveren mag de leerling de slechte “gedachten” niet aannemen noch zelf aan het slechte denken, maar moet hij handelen met eenvoud en nederigheid en moet hij zijn spirituele strijd voeren met Philotimo.(=hoogste deugd).
De zuivere gedachten hebben een veel grotere spirituele kracht dan alle andere ascetische oefeningen, zoals het vasten, de nachtwake enz…voor hen die er zich voor inspannen om hun fysische ne spirituele zuiverheid in stand te houden.
De godslasterlijke gedachten komen alle van de duivel en niet van de mens.
De duivel martelt gewoonlijk de gevoelige mensen met godslasterlijke “gedachten” om hen te bedroeven en hen tot de wanhoop te brengen.
Bij het begin van het geestelijk leven verjaagt de strijder de slechte gedachten voor lectuur, het volgehouden gebed en de ascese die gedaan wordt met philotimo. Tenslotte zullen de goede gedachten de bovenhand krijgen. Later zullen zelfs de goede “gedachten” ophouden. De mens ervaart een soort leegte en wordt verlicht door God.
De mens van God weet de Kwade te erkennen, terwijl de Kwade slechts de goede gedachten van de mens kan kennen.
Een grote zondaar met grote nederigheid ontvangt de Goddelijke genade Opdat de mens deze Genade zou bewaren volstaat het dat hij vervolgens de oorzaak en gelegenheid tot zonde zou vermijden.

Uit : Fleurs du jardin de la Mère de Dieu, Vader PaÏsios

Auteur: orthodoxeinformatiebron

Christiaan Biesbroeck Licentiaat Theologie

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s